Автор:Олена Астахова

Куплю залізницю… задарма!

Мільярди гривень … – це так привабливо!

 

Мільярди гривень … – це так привабливо! І на вулиці вони точно не валяються. А де ж вони є? На залізниці! Наприклад, 13 мільярдів – це різниця між доходами і витратами «Укрзалізниці» від вантажних перевезень. Якщо нині за цими грошима підприємство покриває збитки від пасажирських перевезень, утримує навчальні та медичні заклади, то після акціонування на базі вантажних перевезень можуть створити дочірнє підприємство, яке тільки себе і забезпечуватиме.

Нинішні можновладці – справжні бізнесмени, мислять стратегічно і тактично, і тому заздалегідь до розгляду законопроекту про акціонування «Укрзалізниці» ласий шматок – вантажні вагони передали кільком держпідприємствам у складі компанії. Але між ними і клієнтами – як то кажуть, для надійності – поставили 6 посередників – товариств з обмеженою відповідальністю – по одному ТОВ на одну залізницю. За даними «Української правди», новоспечені посередники не засвітилися ані в інтернеті, ані в Асоціації міжнародних експедиторів України. Але це не заважає їм, – каже видання, – отримувати щонайменше 1% своїх так званих комісійних.

Законопроект про акціонування «Укрзалізниці» – це типовий зразок нинішнього поверхового і формального підходу до так званої парламентської діяльності. Якщо ще кілька років тому у пояснювальних записках до проектів можна було знайти бодай якісь економічні розрахунки, на які можна було хоча б опертися – то нині тут – суцільне зубожіння думки, лірика на кшталт «взвейтесь да развейтесь». Світле майбутнє та європейський досвід – ось два аргументи для розбазарювання, пардон,- реформи, – одного з найпривабливіших залишків державного майна українців. Торішній продаж «Укртелекому» невідомим власникам, вважайте, робився із обґрунтуванням, достойним 10-класників. Акціонування «Укрзалізниці» – скотилось до рівня молодшо-середньої школи.

Схема акціонування полягає у тому, аби у майбутньому створити «дочки» на базі різних підрозділів «Укрзалізниці». Для цього парламент зняв заборону на приватизацію з 36 підприємств – це вагоноремонтні заводи, самі залізниці – наприклад Південно-західна, Придніпровська, Південна, галузеві наукові установи. Автори проекту присягаються: все до останнього гвинтика залишиться у державній власності! Але екс-голова Фонду держмайна Олександр Бондар, який побачив майже все у своєму житті, заперечує: усі українські державні холдинги закінчували погано – поступово розчинялися поміж приватними структурами. «Всі  об’єкти «Укрзалізниці» вилучаються з заборонного переліку. Після цього – створення СП, повторна емісія акцій, розмивання пакетів все це можливо, тому що поки вони заборонені, всього цього не можна. Після того передача в концесію і все таке інше», – каже Бондар. Навіть я пам’ятаю, як державні чиновники не просто так запізнювались на збори акціонерів, приватники голосували за допемісію, і державний контрольний пакет поступово танув до нуля.

І тому особисто у мене більше віри у припущення Бондаря, ніж авторів акціонування. Якщо очікувані так звані інвестори будуть як більшість нинішніх, то на оновлення рухомого складу годі сподіватись – а він спрацьований на 85%, і зокрема локомотиви на 95%. Такі хазяї висмокчуть усе що можна з наявних вагонів.

Що ж до нас – пасажирів: такі перевезення принесли торік залізниці 6,6 мільярдів збитків. Якщо це відокремлять у дочірнє підприємство на засадах самоокупності, то квитки мусять здорожчати. Та й голова транспортного комітету Верховної Ради Михайло Мироненко теж це називає як одну з цілей реформи залізниці: «Чтобы каждый субъект хоздеятельности очень четко понимал свою расходную и доходную часть.Чтобы правильно были сформированы тарифы, чтобы цена билетов соответствовала затратам. Сегодня «Укрзализныця» не в состоянии проконтролировать свои доходные потоки, и содержит очень много ненужных неинфраструктурных объектов». Залізничники кажуть: за ідеологією реформи держава встановлюватиме ціни на проїзд лише у плацкартних та загальних вагонах. Тарифи на купе, СВ та вантажні перевезення регулюватиме ринок.

Нагадаю, що торік «Укрзалізниця» перевезла півмільярда людей та півмільярда тонн вантажів. За обсягами перевезень ця компанія – четверта (!) на євроазійському континенті і шоста – у світі.

Той же Бондар каже – наступне акціонуватимуть шахти. І це під час енергетичної кризи і перспектив заміни газу на вугілля. Ну що ж – «далекоглядно» як завжди.

 

 


Вверх Вверх
Вверх