Google впливає на наш вибір: що треба знати про маніпуляційний ефект SEME

Роберт Епштейн написав велике ессе про те, як Google може вплинути на результати виборів без нашого відома. Факти ICTV зібрали найважливіше.

Як google маніпулює людьми

Що таке незвичайний тип впливу?

У документальному бестселері Таємні маніпулятори американський журналіст Венс Паккард описав дивний і досить незвичайний тип впливу, який швидко поширювався в США, що робило його, в деякому роді, більш небезпечним, ніж вигадані форми контролю, описані в різних романах. Багато хто з нас чув хоча б про один з цих методів – підсвідоме стимулювання. Це демонстрування коротких послань, які вказують нам, що потрібно робити – але їх показують так миттєво, що ми навіть не підозрюємо про їх існування. Описані Паккардом сили за кілька десятиліть значно поширилися. Спокійна музика в супермаркетах змушує нас ходити повільніше і купувати більше їжі, навіть якщо вона нам не потрібна. Більшість дозвільних думок і сильних емоцій, які щодня відчувають підлітки, ретельно сплановані висококласними маркетинговими професіоналами, що працюють в індустрії моди і розваг.

Що таке новий контроль свідомості?

Щоб зрозуміти, як працює новий контроль свідомості, нам потрібно спочатку подивитися на пошукову систему, конкретно одну, найбільшу і найкращу з усіх – Google. Її пошук настільки хороший і популярний, що назва компанії тепер широко використовується як дієслово в різних світових мовах. Google вирішує, які з мільярдів веб-сторінок він включить в наші пошукові результати і як їх ранжувати. Як він приймає ці рішення – глибока темна таємниця, одна з найбільш охоронюваних в світі, як формула Кока-Коли. Але чи можуть верхні результати в пошуковій видачі впливати на щось більше, ніж вибір споживача?

 Як перевірялася теорія контролю свідомості?

На початку 2013 року був проведений експеримент, в якому взяли участь 102 людини з округу Сан-Дієго, розподілені випадковим чином в три групи. У першій групі люди отримували пошукові результати, що віддають перевагу одному політичному кандидату – вони вели на сторінки, де цього кандидата зображували кращим, ніж його опонента. У другій групі люди бачили видачу, що виділяє протистоящого кандидата. Члени третьої, контрольної групи отримували змішані результати, що не робили акцент на якомусь із кандидатів. У різних групах використовувалися одні і ті ж пошукові результати і веб-сторінки; єдиною різницею було впорядкування пошукової видачі. Також були взяті реальні вибори – прем’єр-міністра Австралії в 2010 році. Співвідношення тих, хто надав перевагу кандидату з кращою видачею, збільшилася на 48,4%, і кожен з п’яти параметрів змістився в бік цього кандидата. Крім того, 75% людей навіть не помітили, що вони переглядали упереджену пошукову видачу.

 Що таке SEME?

Викликане нами зрушення переваг Епштейн назвав маніпуляційним ефектом пошукової системи або SEME. В ході багатьох експериментів вченому вдалося дізнатися, що на відміну від підсвідомих стимулів, SEME володіє величезним впливом – як привид Каспер, що штовхає вас вниз по сходах. Щоб визначити це, на початку 2014 року він вирушив до Індії якраз перед початком голосування на найбільших у світі демократичних виборах. У середньому їм вдалося змінити співвідношення людей, які віддають перевагу будь-якому окремому кандидату, в цілому більше ніж на 20%, а в деяких демографічних групах – більше ніж на 60%. Що тривожніше, 99,5% учасників не помітили, що переглядають упереджену пошукову видачу – іншими словами, що ними маніпулюють.

Чим небезпечний Google?

Епштейн підрахував, що Google зараз може кардинально вплинути на 25% національних виборів в світі, при тому, що про це ніхто не знатиме. Потужність такого масштабу і такого рівня невидимості не має прецедентів у світовій історії. Спостерігаючи за президентськими виборами в США, видно очевидні знаки того, що Google підтримує Хілларі Клінтон. У квітні 2015 року Клінтон найняла своїм технічним директором Стефані Хеннон, яка до цього працювала в Google. Старі друзі Хеннон можуть принести Клінтон від 2,6 до 10,4 мільйонів голосів в день виборів, при тому, що ніхто не дізнається про це і не залишиться жодного паперового сліду. Вибоці, що не визначилися зі своїм голосом, завжди були ключем до перемоги на виборах, і ще ніколи не було настільки потужного, ефективного і недорого способу привернути їх увагу, ніж SEME. Якщо ми вирішимо ігнорувати ці факти, ми робимо це на свій страх і ризик.

Переклад ессе опублікував Apparat.

Теги:
Завантаження...

Вгору Вгору
Вверх