PHNjcmlwdCBkYXRhLW91dHN0cmVhbS1pZD0iMTMxOSIgZGF0YS1vdXRzdHJlYW0tZm9ybWF0PSJmdWxsc2NyZWVuIiBkYXRhLW91dHN0cmVhbS1zaXRlX2lkPSJGYWt0eV9GdWxsc2NyZWVuIiBkYXRhLW91dHN0cmVhbS1jb250ZW50X2lkPSJmYWt0eS5pY3R2LnVhIiBzcmM9Ii8vcGxheWVyLnZlcnRhbWVkaWEuY29tL291dHN0cmVhbS11bml0LzIuMDEvb3V0c3RyZWFtLXVuaXQubWluLmpzIj48L3NjcmlwdD4=

Скандал з Ryanair в Україні. Що пішло не так і як працювати з лоукостом

10 липня Ryaniar заявив про відмову літати в Україну. Але через пару днів аеропорт Бориспіль відповідає: переговори відновилися. Що ж взагалі відбувається?

Ірландська авіакомпанія-лоукостер Ryanair скасувала прихід на український ринок. Ось, про що вони говорили:

– Ryanair оголошує, що скасовує свій запланований захід в Україну після того, як київський аеропорт не виконав угоду, досягнуту в Міністерстві інфраструктури з посадовими особами аеропорту і нинішнім генеральним директором аеропорту паном Рябікіним у березні цього року, – було сказано в повідомленні.

Лоукост заявив, що київський аеропорт захищає високі тарифи.

Це викликало неймовірний резонанс в Україні. Міністр Володимир Омелян заявив про звільнення Рябікіна, в мережі українці розлютилися, але незрозуміло на кого. Ryanair винен? Бориспіль? Або міністерство?

Як би там не було, вже сьогодні, 14 липня, Володимир Омелян заявив, що директора Борисполя не звільнятимуть. Адже вчора міжнародний аеропорт Бориспіль відновив переговори з Ryanair у форматі Міністерство – аеропорт Бориспіль – Ukraine Investment Promotion Office.

До речі, поки з Борисполем зволікають, аеропорт Львів вже підписав контракт з Ryaniar.

Факти ICTV спробували розібратися у всьому цьому. Відповіді нам підготував Артур Винюков-Прощенко, член наглядової ради Української логістичної асоціації.

 

Що таке Ryanair

Для Ryanair наш ринок – 0,2%. Тому Україна для лоукоста стратегічно не другорядна і навіть не третьорядна.

– Ryanair жорсткі переговорники, вони знають ціну трафіку, який привозять, особливо у невеликі міста. У регіональні аеропорти вони відкривали ногою двері і говорили, що “ви ще будете нам доплачувати за наших пасажирів”. Але це були взаємовигідні умови.

Я відзначу, що вони не просто лоукост, Ryanair – ультралоукост. Для їх бізнес-моделі правильним був би захід у регіональні аеропорти України. Думаю, влада повинна була направити зусилля на те, щоб завдяки Ryanair зробити доступним Дніпро і Львів, наприклад.

Не знаю, чому не розглядали таку опцію як Харків, хоча можливо їх відлякала близькість до ситуації на Донбасі. Ті ж Одеса, Херсон, Запоріжжя … Чому другорядним аеропортам не робили пропозицій? Це неправильний хід, однозначно.

 

Ryaniar в Україні: чому не змогли домовитися з першого разу

– Тут були кілька поспішні дії міністра Омеляна щодо анонсування умов для Ryanair. У всіх країнах, в які приходила Ryanair, авіакомпанія почала з регіональних аеропортів.

Зараз не зовсім та точка в часі і не той стан ринку, які б цікавили Ryanair. Вони ж не самі захотіли прийти в Україну. Тут була спроба притягнути за вуха.

Якби це сталося еволюційним шляхом – це були б переговори, ініційовані тими ж аеропортами. Тоді до якоїсь точки вони б домовилися.

Я вважаю, що відмова Ryanair хоч і пафосна в їх формулюванні, що ненадійні партнери і так далі … Але вони економісти, і економісти жорсткі! Звичайно, вони не хотіли говорити, мовляв, ваш темп зростання продажів нас не влаштовує… Тому вони вибрали зручну для себе відповідь.

Якби Бориспіль погодився на Ryaniar…

– Тут ціла ланцюгова реакція, яка могла б запустити цю ситуацію. Якби Бориспіль пішов на ці умови Ryanair, то інші перевізники мали б право обуритися.

По-перше, це репутаційні ризики. По-друге, Ryanair почав би літати в Лондон, припустимо. Він би почав канібалізувати трафік. Тому що Ryanair може демпінгувати, і робити це дуже жорстко і довго.

Технологічно Бориспіль навіть не готовий прийняти ці умови – наприклад, розгорнути за 25 хвилин літак. Ryanair захотів, щоб вони відкрили саме термінал С (VIP термінал. – Ред.) – вони також були не готові.

Гендиректор Борисполя Павло Рябікін відкрито звернувся до Ryanair і описав їм ситуацію такою, яка вона є. Ніхто від них не приховував справжній стан справ.

Але наша країна тут, втім, як і завжди, унікальна. Переговори у всьому світі ведуть строго конфіденційно. Це не публічні переговори, а ділові. Є світова етика.

 

А якщо Ryanair в Україну не полетить…

Абсолютно катастрофічного нічого не буде без Ryanair.

– Генеральний директор Борисполя вчинив правильно як менеджер, не взявши нерозумний економічний ризик на себе. Пішла б ланцюгова реакція перевізників, канібалізація трафіку, загроза розвитку як хаба (Ryanair теж намагається свої схеми налагоджувати) тощо.

Ryanair – дуже примхливі хлопці. Їх капризи не потрібно сприймати всерйоз. Був би ринок готовий: вони б самі прийшли, самі б домовилися і літали б. Думаю, Ryanair просто порахував зростання продажів, і він би їх не влаштував.

Також нелогічна відповідь Ryanair: з нами не домовився Бориспіль, ми не будемо літати до Львова. Це означає, що Львів економічно просто їх міг не влаштувати, і він йшов як додаток до Борисполя в їхньому розумінні.

 

Чому інші не несуть збитки від Ryanair

– Як це працює у цивілізованих країнах. Міста, яких цікавить приплив туристів, і які хочуть привести Ryanair – вони домовляються з бізнесом, який виграє від цього потоку пасажирів, розвивають інфраструктуру для отримання неавіаційних доходів в аеропорту.

Роблять все, щоб монетизувати цей трафік – все готові долучитися фінансово. Так це і повинно відбуватися.

Потрібно запам’ятати: Ryanair, перш за все, – потужна машина для заробітку грошей.

Богдан Амінов

Завантаження...
Завантаження...
Завантаження...

Вгору Вгору
Вверх