Експерт: Бізнес не проти підвищення залізничних тарифів, однак хоче розуміти куди діваються гроші

У своєму матеріалі автор пояснив, як ухвалення вільного тарифу за користування вагонами УЗ може вплинути на доходи Укрзалізниці.

Головний редактор Центру транспортних стратегій Владислав Решетняк у своєму матеріалі на cfts.org.ua проаналізував можливі ризики від введення Укрзалізницею вільного тарифу за використання вагонів.

– Прийняття нової постанови про скасування тарифного регулювання вагонної складової, проект якої був недавно оприлюднений, направлено, в першу чергу, на підвищення доходів УЗ і знову за чужий рахунок. Однак і тут є нюанси – теоретично доходи повинні вирости, але можуть і впасти, – наголошує експерт.

Як він пояснює, проект наказу Про затвердження Змін до Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов’язані з ними послуги передбачає ринкові ставки за використання власного вагона ПАТ Укрзалізниця, наданого для перевезення вантажу в межах України:

– Іншими словами, якщо і раніше плата за вагон встановлювалася збіркою тарифів, то зараз чиновники УЗ зможуть самі встановлювати розмір плати за вагони ПАТ УЗ. Насторожує той факт, що у проекті наказу ніяк не визначаються референтні джерела для оцінки правомірності рівня тарифної ставки – є посилання тільки на статті 4 і 11 Закону України Про ціни і ціноутворення, в яких говориться: “Вільні ціни встановлюються суб’єктами господарювання самостійно за згодою сторін на всі товари, крім тих, за якими здійснюється державне регулювання цін”.

Решетняк наголошує: “Тарифна ставка може бути як значно вищою за ринкову, так і значно нижчою, в залежності від узгоджених умов, що закладає великі ризики виникнення недобросовісної конкуренції, і як наслідок упередженості при розподілі вагонів, а також корупції”.

Він пропонує для початку запустити в роботу автоматизовану систему розподілу порожніх вантажних вагонів:

– Вона повинна знизити вплив людського фактора, а також допоможе усунути корупційну складову, про яку говорять гравці ринку. Зокрема, у своєму зверненні до віце-прем’єра Степана Кубіва, міністра інфраструктури Володимира Омеляна, голови ПАТ УЗ Войцеха Балчуна і керівництва АМКУ вантажовідправники відзначають, що забезпечення одних приватних власників вантажу парком піввагонів УЗ не досягає 10%, в той час інші – забезпечені даними ресурсом більш ніж на 90%. В таких умовах надання повноважень ПАТ Укрзалізниця щодо вільного ціноутворення, очевидно, тільки поглибить проблему корупції при розподілі парку.

Експерт додає: “Крім того, мова йде про те, що у УЗ немає організаційно і фінансово виділеного оператора рухомого складу, а значить фінансування програм по розширенню/утриманню вагонного парку відбувається за рахунок інфраструктурної складової тарифу. Надалі це призведе до дискримінації як вантажовласників, так і інших операторів, які не мають такий інструмент фінансування своїх витрат”.

У підсумку він зазначає: “Резюмуючи, можна сказати, що бізнес не проти підвищення тарифів, однак хоче розуміти, куди діваються гроші? До речі, Войцех Балчун якось говорив про те, що кошти від підвищення тарифів будуть йти на цільовий рахунок, і витрачатися все буде виключно на інфраструктуру і рухомий склад”.

Читайте: Без кондиціонерів і вікон. Міністру показали справжні вагони УЗ

До речі, в українських потягах з’являться туалетні комплекси закритого типу, які встановлюють в літаки. Їх ціна не менше мільйона гривень.

Завантаження...
Завантаження...
Завантаження...

Вгору Вгору
Вверх