PHNjcmlwdCBkYXRhLW91dHN0cmVhbS1pZD0iMTMxOSIgZGF0YS1vdXRzdHJlYW0tZm9ybWF0PSJmdWxsc2NyZWVuIiBkYXRhLW91dHN0cmVhbS1zaXRlX2lkPSJGYWt0eV9GdWxsc2NyZWVuIiBkYXRhLW91dHN0cmVhbS1jb250ZW50X2lkPSJmYWt0eS5pY3R2LnVhIiBzcmM9Ii8vcGxheWVyLnZlcnRhbWVkaWEuY29tL291dHN0cmVhbS11bml0LzIuMDEvb3V0c3RyZWFtLXVuaXQubWluLmpzIj48L3NjcmlwdD4=

Призначення антикорупційних суддів не повинно суперечити Конституції – Венеціанська комісія

Венеціанська комісія вважає, що призначення суддів Антикорупційного суду може відбуватися з відхиленням від загальної процедури, і не повинно суперечити Конституції України.

У висновку, який Венеціанської комісії оприлюднила 10 жовтня, Комісія схвалила нещодавні заяви президента України про нагальну потребу у створенні незалежного “спеціального антикорупційного судового органу”, який має бути сформовано на конкурсній основі з числа суддів з бездоганною репутацією, і згідно зі стандартами Ради Європи та Венеціанської комісії, передає Інтерфакс-Україна.

Венеціанська комісія наголосила на доцільності створення Вищого спеціалізованого антикорупційного суду, як це передбачено законом України Про судоустрій і статус суддів. При цьому Комісія відзначила низку недоліків законопроекту №6011 про антикорупційні суди авторства віце-спікера Верховної Ради Оксани Сироїд і народних депутатів Єгора Соболєва (фракція Самопоміч) і Сергія Лещенка (фракція Блок Петра Порошенка), який нині перебуває на розгляді Верховної Ради. Зокрема, занепокоєння експертів викликали положення про повернення до політичних механізмів призначення суддів.

У своєму висновку експерти Венеціанської комісії звернули увагу на необхідність “введення додаткових захисних механізмів для забезпечення незалежної процедури призначення суддів від виконавчої і законодавчої влад”.

– Той факт, що члени комісії призначаються політичними особами або інститутами (президентом, Верховною Радою і міністром юстиції (як це пропонується в законопроекті №6011 – Ред.)) дає привід для занепокоєння. Це може підірвати процес деполітизації судової системи, – йдеться у висновку.

Читайте: Анонсовано новий законопроект щодо антикорупційного суду

Останні поправки до Конституції України (щодо правосуддя) та закону України Про судоустрій і статус суддів виключили законодавчу і виконавчу владу (міністра юстиції) з процедури призначення суддів. Її наразі проводять органи суддівського управління (Вища рада правосуддя та Вища кваліфікаційна комісія суддів).

При цьому Венеціанська комісія у своєму висновку зазначає, що призначення антикорупційних суддів має відбуватися з відхиленням від загальної процедури – не більше, ніж це необхідно з урахуванням специфіки такого суду.

Венеціанська комісія визнає: певні відхилення від загальних правил для суддів і судів можуть бути прийнятними з урахуванням спеціальних викликів для України у боротьбі з корупцією на вищих рівнях. Водночас “відхилення від загальних правил слід обмежити”. Необхідно докласти зусиль, щоб уникнути можливого враження, що антикорупційні судді відрізняються, є привілейованим класом суддів або їх призначають за процедурою, не визначеною особливістю цих судів.

Венеціанська комісія зазначає, що участь міжнародних експертів у доборі суддів можлива, але “з урахуванням принципу суверенітету України”.

Експерти Комісії звертають увагу, що “спеціальні правила для антикорупційних судів і суддів (зокрема їх призначення і статус), які відрізняються від загальних положень визначених законом України Про судоустрій і статус суддів, має бути обмежено до необхідного рівня для забезпечення ефективної роботи”.

Венеціанська комісія вважає, що останню крапку у питанні конституційності закону повинен ставити Конституційний Суд України, і під час ухвалення відповідного закону варто “зменшити ризик визнання закону неконституційним”.

Раніше ми писали, коли в Україні створять Антикорупційний суд і хто в ньому працюватиме.

Завантаження...
Завантаження...
Завантаження...

Вгору Вгору
Вверх