PHNjcmlwdCBkYXRhLW91dHN0cmVhbS1pZD0iMTMxOSIgZGF0YS1vdXRzdHJlYW0tZm9ybWF0PSJmdWxsc2NyZWVuIiBkYXRhLW91dHN0cmVhbS1zaXRlX2lkPSJGYWt0eV9GdWxsc2NyZWVuIiBkYXRhLW91dHN0cmVhbS1jb250ZW50X2lkPSJmYWt0eS5pY3R2LnVhIiBzcmM9Ii8vcGxheWVyLnZlcnRhbWVkaWEuY29tL291dHN0cmVhbS11bml0LzIuMDEvb3V0c3RyZWFtLXVuaXQubWluLmpzIj48L3NjcmlwdD4=

Презентовано дослідження Окупований Донбас: економіка, демографія, групи впливу. Стратегії для України

24 жовтня у Києві в Дипломатичній академії відбулася презентація дослідження Окупований Донбас: економіка, демографія, групи впливу. Стратегії для України.

Над дослідженням працювали спільно Центр вивчення Росії та окупованих територій і видання Ділова столиця.

Дослідження містить комплексний соціально-економічний та політичний аналіз процесів, що відбуваються на окупованих територіях Донеччини та Луганщини. Окремі розділи присвячено макроекономічній ситуації в “ДНР” і “ЛНР”, економіці підприємств ОРДЛО, демографії ОРДЛО та гуманітарним аспектам. У розділі “Три з половиною вертикалі: як побудовано владу в ЛДНР” подаються Топ-20 найвпливовіших персон у “ДНР” і стільки ж – у “ЛНР”. Загальні висновки аналізують п’ять можливих сценаріїв для України з метою з’ясувати, яка стратегія України щодо ОРДЛО є найбільш доцільною.

Дослідження презентували народний депутат України, керівник Центру вивчення Росії та окупованих територій Вадим Денисенко і шеф-редактор видання Ділова столиця Віталій Пирович. Вони зазначили, що таке всебічне дослідження проведено в Україні вперше. При підготовці використано якнайширший масив джерел: статистичні дані українських органів влади, міжнародних та гуманітарних організацій, “органів влади ЛНР та ДНР”, іншу інформацію з відкритих джерел, зокрема, ЗМІ та блогів, а також власні відомості, отримані авторами дослідження. Усі ці дані ретельно співставленні, синтезовані та проаналізовані, щоб висновки були настільки об’єктивними, наскільки це дозволяє ситуація, у якій опинилися окуповані території Донбасу.

Результати дослідження свідчать про масштабну кризу як в економіці, так і в демографії ОРДЛО. Зокрема, в “ДНР” кількість штатних працівників в основних промислових центрах скоротилася за три роки з 170 тис. до 80 тис., тобто більш як удвічі; річний обсяг промислового виробництва впав з 238 млрд грн у 2014 р. до 60–70 млрд грн. У 2017 р. прогнозується валовий регіональний продукт в “ДНР” до $1 млрд. Це менш ніж $500 на душу населення, або більш ніж в чотири рази менше, ніж на решті території України. А в “ЛНР” валовий регіональний продукт не перевищує $200 на душу населення на рік, тобто в десять разів менше, ніж на контрольованих Україною територіях.

Про масштаби демографічної кризи в ОРДЛО свідчать такі факти. За даними окупаційної статистики (“Главстат ДНР”), коефіцієнт народжуваності в “ДНР” у 2016 р. склав 5,1 на 1000 жителів. У мирних регіонах України, за даними Держстату України, цей показник був удвічі вищим (10,2 на 1000 жителів). Коефіцієнт природного приросту населення в “ДНР” склав у 2016 р., за даними окупаційної статистики, –9,9 на 1000 жителів у 2016 р. Це гірше, ніж у будь-якій країні у світі. Реальна ситуація в ОРДЛО ще більш катастрофічна, бо окупаційна статистика брутально занижує смертність населення. У мирних регіонах України коефіцієнт природного приросту склав у 2016 р., за даними Держстату, –4,5 на 1000 жителів. Тобто зараз ОРДЛО – це територія прискореного вимирання населення.

Вадим Денисенко розповів, зокрема, про ймовірні сценарії подальшого розвитку подій в ОРДЛО. У висновках дослідження зазначається, що найгіршим для України сценарієм було б відмовитися від окупованих територій Донбасу, хоча це і пропонують окремі політики. Такий крок звільнить Росію від західних санкцій, фактично благословить її на анексію цих територій і заодно легітимізує анексію Криму, однак не принесе Україні миру. Навпаки, Кремль буде впевнений у своїй безкарності й у будь-яку мить нападе знову, щоб відірвати від України ще кілька шматків.

Також поганим варіантом було б законсервувати нинішній статус-кво. Захід не зможе продовжувати санкції вічно. Кремль активно працює над тим, щоб зруйнувати єдність країн G7, а також країн ЄС. Щойно дія санкцій припиниться, Кремль спробує руками “ДНР” і “ЛНР” захопити ті території Донеччини та Луганщини, які зараз контролюються Україною. Як відомо, “ДНР” і “ЛНР” називають ці території “окупованими Україною” і вимагають їх “повернення”. Тобто “заморожування конфлікту” на Донбасі насправді неможливе.

У зв’язку з цим Вадим Денисенко зазначив роль закону Про особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України над тимчасово окупованими територіями в Донецькій та Луганській областях.

– Цей закон важливий тим, що він дає юридичну оцінку нинішньому статус-кво, зокрема, називає окуповані території окупованими. Але сам по собі цей закон не є інструментом деокупації. Для деокупації Донбасу необхідні додаткові рішучі дії України, підкріплені заходами на міжнародному рівні, – наголосив Вадим Денисенко.

Читайте: План Маршалла для України: Єврокомісія отримала проект

У дослідженні аналізуються сценарії, які б забезпечили поетапне повернення окупованих територій Донбасу під контроль України. В якості нового інструменту деокупації пропонується такий механізм, як демілітаризовані вільні економічні території в ОРДЛО. Зрозуміло, що Кремль попервах відкидатиме цю пропозицію. Однак важливо зробити її предметом переговорів. Висунувши цю ідею, Україна перехопить ініціативу у переговорному процесі та покаже жителям окупованих територій (і світовому співтовариству) свою готовність забезпечити, щоб місцеві підприємства отримували замовлення, робітники – роботу і зарплату, а пенсіонери – українські пенсії безпосередньо у своїх містах і селищах.

Неоднозначним варіантом є введення в ОРДЛО миротворців ООН. Ясно, що таке рішення якщо й буде прийнято, то у компромісному варіанті між побажаннями Києва та Москви. До того ж, як свідчить гіркий досвід Мінських угод, Росія не схильна дотримуватися взятих на себе зобов’язань. І навіть у разі благополучного введення миротворців на всю територію ОРДЛО є небезпека, що російські окупаційні війська залишаться там під маскою “народної міліції ДНР і ЛНР”, так само повністю збереже владу окупаційна адміністрація під маскою “республік”. При цьому Кремль руками “ДНР” і “ЛНР” всіляко гальмуватиме повернення окупованих територій під контроль України, а миротворці будуть лише живим щитом, який захищатиме “ДНР” і “ЛНР” від будь-яких неприємностей з боку України.

Водночас Кремль за згоду на миротворців може виторгувати собі часткове зняття західних санкцій. Тобто, Україна де-факто не отримає нічого, ОРДЛО і далі залишатимуться поза контролем Києва, а Росія завдяки скасуванню санкцій розв’яже свої фінансові проблеми. Звісно, це не означає, що від миротворців слід відмовлятися. Але, доходять висновку автори дослідження, потрібно усвідомлювати, що Росія почне виконувати домовленості та робити реальні кроки для повернення ОРДЛО під контроль України лише у тому разі, якщо переконається, що інакше Україна буде спроможна здійснити силовий сценарій деокупації Донбасу. Тому такий сценарій слід готувати у будь-якому разі. Підготовка його буде тим стимулом, який змушуватиме Кремль виконувати домовленості.

Очевидно, силовий сценарій має бути гібридним, бо лише такою може бути адекватна відповідь на гібридну агресію з боку Росії. З одного боку, Україна повинна зміцнювати свою військову потугу. Є надія, що західні партнери усвідомлять необхідність допомогти Україні такою зброєю, яка би збільшила втрати військової техніки та особового складу окупаційних військ у разі відновлення масштабних бойових дій на Донбасі. З іншого боку, водночас слід максимально збільшувати проблеми окупаційному режиму в ОРДЛО. Зокрема, потрібно забезпечити, щоб українське телерадіомовлення стало доступним на всій окупованій території. Але необхідно подбати і про належне інформаційне наповнення цих передач. Крім того, необхідно використовувати конфлікти між різними угрупованнями, місцевими і російськими, що ділять сфери впливу в ОРДЛО. Ці конфлікти неодмінно підсилюватимуться у міру зменшення можливостей Росії фінансово підтримувати “ДНР” і “ЛНР”. Українські спецслужби та інформаційні ресурси повинні посприяти загостренню цієї внутрішньовидової боротьби. Це не тільки полегшить деокупацію, а й зменшить шанси антиукраїнських сил на місцевих виборах після деокупації, зазначається у висновках дослідження.

Нагадаємо, 6 жовтня Верховна Рада ухвалила Закон про реінтеграцію Донбасу, в якому законодавчо визначила Росію агресором, створила єдиний штаб і перейменувала АТО.

Завантаження...
Завантаження...
Завантаження...

Вгору Вгору
Вверх