Як влаштований чорний ринок палива в Україні? (відео)

Журналісти програми критичних розслідувань «Дістало!» показали всю правду про чорний ринок фальсифікату бензину в Україні.

Нафта на світових ринках подешевшала на чверть, а в Україні ціни на бензин зменшилась лише на копійки. І поки українці платять за бензин європейську ціну, його якість залишається совковою. Журналісти програми критичних розслідувань «Дістало!» показали всю правду про чорний ринок фальсифікату бензину в Україні.

Заправляючи баки своїх авто українські водії платять подвійну ціну – за бензин і за ремонт. Замість чистого 95-го навіть на дорогих заправках у баки їхніх авто потрапляє мішанина, яка  товстим шаром нагару осідає на паливній системі. Інколи після заправки фальсифікатом двигун вже не підлягає відновленню. Заміна свічок, форсунок і дрібний ремонт – це півтори тисячі гривень, складніші випадки обходяться значно дорожче. А знайти винуватця практично неможливо.

Шлях імпортного бензину в Україні починається з-за кордону. Його якість перевіряють суто формально.

– Інколи можуть залити в цистерну, де до цього було дизельне пальне, можуть залили в старий резервуар, який там не прочищений, – говорить начальник відділу нафти і газу Міненерговугілля Леонід Нестор. 

Спосіб розбавляти пального у нафтотрейдерів безліч. Держава затвердила тільки якісні показники пального, але сама себе позбавила права жорсткого контролю. Тобто на папері є вимоги, перевірка дотримання яких стає формальністю, що і псує двигуни.  

– Для того, щоб приїхати на АЗС і здійснити цей контроль, відповідно до чинного законодавства, їх потрібно попередити за 10-ть днів. Така перевірка позбавлена будь-якого сенсу, – вважає Леонід Нестор.

Така система надвигідна продавцям, але не покупцям. Україна на 80% залежить від імпорту пального. Попит на нього стабільний, тому продати можна і фальсифікат.

– Про це має боліти душа у держави, тому що один бадяжний літр палива – це близько 5 гривень податків. А уявіть – 5 гривень податків з літра – цього вистачає, щоб заплатити і міліції, і СБУ, і прокураторі і всім, – пояснює експерт ринку нафтопродуктів Сергій Куюн. 

5 гривень чистого навару на літрі, плюс недолив на заправці. Лише столиця щодня з’їдає близько семи тисяч тонн пального, а це понад 300 тисяч гривень щоденної чорної каси. Цього вистачить, аби відкупитися від будь-якого прискіпливого контролера.

Підробка продукції в Україні – кримінальний злочин. В Антимонопольному комітеті порахували, що прибутки продавців на одній тонні бензину – від 3,5 до 4,5 тисяч гривень. В Україну завозиться звичайного пального вдвічі більше, ніж продається. Бензину підвищеної якості доправляють менше, але відпускають у ті ж два рази більше. Без реального контролю, із суто теоретичними показниками якості ми й далі з власних кишень платитимемо двічі: за фальсифікат і зіпсований ним двигуни.

Андрій Яковин «Дістало!»

Завантаження...
Завантаження...
Завантаження...
Завантаження...
Завантаження...

Вгору Вгору
Вверх